Culture Clubbing

OVERVIEW

TIME
2001

VENUE
Boston Ballet Studio (Chinatown, Boston, MA USA)
ボストン・バレエ団 スタジオ (米国マサチューセッツ州ボストン市)

ROLE
Artist/Curator/Producer
アーティスト/キュレーター/プロデューサー

PARTICIPATING ARTIST
Dirk Adams, Bryce Kaufman,
Kristina Lenzi, Lazaro Montano, Richard Streitmatter-Tran

KEYWORD
Performance Art, Community, Storytelling, Boston Chinatown, チャイナタウン, Social Intervention, 社会実装, Experimentation, 実験性, History, 歴史

STORY

In the past, a section of Boston's Chinatown was recognized as a bustling red-light district, frequented by numerous clubs and often referred to as a 'playground' for sailors. Inspired by this historical backdrop, I organized an evening of performances titled Culture Clubbing utilizing the display windows of a facility used for Boston Ballet practice in the neighborhood. The event aimed to evoke the burlesque style prevalent in the area's past.

This project marked one of my early endeavors to transcend conventional art-making, embracing art as a catalyst for societal change and storytelling.

  • Boston Chinatown History
    Boston's Chinatown traces its roots back to the mid-19th century when Chinese laborers immigrated to the United States. Initially, these immigrants found employment in various industries such as railroads, steel mills, fishing, restaurants, and clothing. However, the passage of the Chinese Exclusion Act of 1882 severely restricted Chinese immigration, forcing many who lost their jobs to relocate to Chinatown.

    In the early 20th century, Chinatown became ensnared in Boston's red-light district, plagued by brothels and drug trafficking. This period saw Chinatown grappling with poverty and crime, becoming a target for urban renewal efforts. The 1960s brought further upheaval as highway construction destroyed parts of Chinatown, necessitating the relocation of its residents.

    Despite these challenges, Chinatown experienced a resurgence and thrives today as a culturally vibrant neighborhood, boasting an array of restaurants, shops, residences, temples, and more. The decline of the red-light district has transformed Chinatown into one of Boston's notable tourist attractions.

ボストン・チャイナタウンの一角は昔、ボストン港で船の停泊時に、海軍の兵士たちが娯楽を求めにくる歓楽街としても知られていました。その中華街にあるボストン・バレエ団の練習施設のショーウィンドウ (店舗の路面のガラス棚) をお借りし、バーレスク(Burlesque) のようなパフォーマンスイベントCulture Clubbingを企画立案・実施しました。

近隣にあるクラブやバーに訪れる方々が鑑賞に来たり、巡回中の警察官や地元住民など、思いがけない観客との出会い・対話を図ることができました。この頃は、大学の仲間と多くの自主企画を行なっていた時期でした。また表現活動として、アートを触媒・手段と捉える思考が強くなり、特に社会的・文化的弱者に付随する歴史や現状を可視化する挑戦に取り組んでいた時期でもありました。これらの経験が、現在のプロジェクトに通じるものとなります。

  • 背景
    20世紀初頭、チャイナタウンはボストンのレッドライト地区の一部となり、売春宿や麻薬の密売が横行するようになりました。当時、チャイナタウンは貧困と犯罪の温床と見なされ、都市改造の対象となりました。1960年代には、高速道路建設によりチャイナタウンの一部が破壊され、住民たちは再び移転しなければなりませんでした。

    その後、チャイナタウンは再び繁栄し、今日では、レストラン、ショップ、住宅、寺院などが存在する、多様な文化的な地域に発展しました。レッドライト街も衰退し、現在ではほとんど存在していません。チャイナタウンは、ボストン市の観光名所の一つとして知られています。

CREDIT

SPECIAL THANKS
Boston Ballet Studio, Asian Arts Community Development Corporation

PHOTO COURTESY OF
Morgan Schwartz, Bridget Murphy, Jeremy Chi-Ming Liu

If you have any questions, please contact me!

前へ
前へ

Chinatown Orange Project

次へ
次へ

Creative Determinants of Health | 健康の創造的決定要因